Argentinie, Iguazu, Stories, Vlogs
Comments 4

De waarheid van de watervallen in Iguazu (inclusief vlog)

De waarheid van de watervallen in Iguazu (inclusief vlog)

Een busrit van ruim twintig uur heb ik voor de boeg. Maar voor deze van start gaat, is het nog even zweten. Ik mis bijna de bus. Nee, ik heb geen sterk verhaal over een nacht doorhalen in de kroeg. Ik sta simpelweg te wachten op de verkeerde bus en wanneer deze wegrijdt, zie ik dat er nog een bus achterstaat met knipperende lichtgevende letters: Iguazu. En net op dat besefmoment maakt ook deze bus aanstalten om weg te rijden. Bepakt en bezakt trek ik een sprintje en spring ik de halfrijdende bus in. Strompelend en met veel kabaal klim ik de trap op, waar alle ogen op mij gericht zijn. En dan spreek ik ook nog geen Spaans. Ik voel me de domme toerist.

Gelukkig denken mijn medereizigers daar anders over. Die helpen me en voeren in ratelend Spaans, losse woorden Engels, Google Translate, handen en voeten een gesprek met me. Ze verontschuldigen zich dat ze geen Engels spreken. Dat blijkt ook zoiets typisch Argentijns te zijn. Maar ik moet mij verontschuldigen dat ik in hun land ben en hun taal niet spreek. Dat gesorry gaat een paar keer heen en weer. Na het vertellen van mijn reisplannen laat de blonde dame – in gestyled joggingpak en grote zonnebril – foto’s zien van haar twee favoriete plekken: Mendoza en Bariloche. Ik kan niet wachten daar heen te gaan, maar eerst Iguazu. Aangekomen installeer ik me dan ook in het hostel met een zwembad, tropische temperatuur en buitenkeuken.

De waarheid van de Braziliaanse kant

Vroeg naar bed en de volgende dag vroeg uit bed om de allereerste bus te nemen naar de Braziliaanse kant van de watervallen. Voor de drukte wil ik binnen zijn. Dat het zondag is – en dus weekend – ben ik even vergeten, maar daar word ik al snel aan herinnerd. Na een Braziliaanse stempel in het paspoort gekregen te hebben, naderen we namelijk de ingang van het nationale park. De ingang waar om 09:30 al honderden mensen in de rij staan voor een kaartje om vervolgens in de rij te staan voor de bus. En dan één, twee, drie rennen voor de beste plek in de bus. Ik geloof dat zoiets als dit ‘overtourism’ heet. Daarom besluit ik van deze dag gebruik te maken om de waarheid van Iguazu te laten zien. Al vloggend en pratend tegen mezelf. Het scheelt dat ik me met mijn bergschoenen en korte broekje al een echte boerin voel, heel anders dan de rest van de dames. Zij paraderen namelijk rond in glitterslippers, transparante truitjes, lipgloss en gestyled haar.

De waarheid van de watervallen in Iguazu (inclusief vlog)

In de bus naar de watervallen wordt ons gevraagd de dieren niet te voeren en aan te raken. Nog geen twee tellen later… Je mag het zelf invullen. Goed, negeren en genieten. Het gaat me niet goed af. Bij elk uitzichtpunt probeer ik te genieten en rustig te wachten tot er ruimte is voor een foto. Maar met rustig wachten sta ik er na sluitingstijd nog. Ik ga ervan uit dat iedereen op vakantie is – of op zijn minst een dagje weg – en de hele dag nog de tijd heeft om hier rond te wandelen… Ieder op z’n beurt.

Voor mij voelt een bezoek aan de Braziliaanse kant van Iguazu als een attractiepark. Als een park dat enkel en alleen voor commercieel doeleinden en entertainment is ontwikkeld. Dat de natuur zelf ooit deze watervallen heeft weten te creëeren komt naar mijn idee niet over. Terwijl ik in een strijd met mezelf zit: genieten of niet genieten, probeer ik oplossingen te bedenken. De entreeprijs duurder maken, het bezoekersaantallen per dag naar beneden halen. Ik weet het niet, maar dat ik me meer ga verdiepen in ‘overtourism’ is het enige wat ik na deze dag zeker weet.

Wow en wauw aan de Argentijnse kant

Een naïeve gedachte, maar ik hoop dat de Argentijnse kant van de watervallen een wonder is. Dat ik daar zonder hectiek kan rondlopen, dat ik mag beseffen hoe uniek dit stuk natuur is en dat ik geniet. Naïef blijkt mijn gedachte niet eens te zijn. Bij aankomst met de bus is het aantal mensen op twee handen te tellen. In het park kijk ik om mij heen en zie ik niemand. Ik juich niet te vroeg, maar wanneer ik in overleg ga met een Italiaan blijkt het echt rustig te zijn. Samen besluiten we alle mogelijke trails te wandelen. Zelfs de trail die iedereen met de trein aflegt. Het is tropisch heet, maar het wandelen zonder hordes mensen om mij heen doet me meer dan goed.

De waarheid van de watervallen in Iguazu (inclusief vlog)

Als je het mij vraagt is de Argentijnse kant ontelbaar keer mooier dan de Braziliaanse kant. Bij elk uitzichtpunt kramen we alleen maar ‘wow’ en ‘wauw’ uit. Door de verschillende trails die je hier wandelt zie je de watervallen van onder, boven en alles daar tussen in. Al vind ik dat ik in woorden moet kunnen beschrijven hoe mooi de watervallen in Argentinië zijn, ben ik bang dat het te min is. Dus kijk de video: eerst een kritisch deel over de Braziliaanse kant en vervolgens het adembenemende Argentijnse deel. Waar het overigens maandag was op de dag van bezoek. De Braziliaanse kant schijnt doordeweeks ook minder druk bezocht te zijn.

Ontdekkingsreizigers in Puerto Iguazu

Dat er nog meer watervallen in het Argentijnse Puerto Iguazu zijn, komen Louise en ik achter als we naar het drielandenpunt wandelen. Een tropische regenbui maakt van de straten bruine zwembaden en van de ruimte tussen de daken en de grond watervallen. We trekken onze poncho’s aan en spelen als kinderen in het water. Aangekomen bij het punt waar je in Argentinië staat, Paraguay links ziet en Brazilië rechts stopt het met regenen. De regenwouden van Brazilië en Paraguay zien we langzaam uit de mist verdwijnen. Een mysterieus beeld. Mede door het geheimzinnige leven tussen de donkergroene bomen. Leven waar wij geen weet van hebben.

We besluiten dat leven tussen de Argentijnse bomen te ontdekken, want een smal pad maakt ons nieuwsgierig om off-road te gaan. Als ware Tarzan en Jane wandelen we naar een nog nietsvermoedend punt. Onderweg komen we allerlei (ja, allerlei) soorten kledingstukken tegen. Het maakt mij een beetje achterdochtig. Maar de nieuwsgierigheid wint, dus lopen we verder. We komen uit bij een rivier die naar de grote rivier tussen de drie landen leidt. Van steen naar steen springen we om de samenkomst van de kleine en grote rivier te zien. Ons avontuur delen we die avond onder het genot van bier en wijn met onze medehostelgangers. Want als echte ontdekkingsreiziger deel je natuurlijk je vondst.

4 Comments

1. Frans Gschwind says

Hi Demi,
    Wij hebben de tour op 1 dag net andersom gedaan, dus eerst de Argentijnse en daarna de Braziliaanse kant. Onze ervaring: ’s morgens op de Argentijnse kant heel druk en niet gezellig en ’s middags aan de Braziliaanse kant heerlijk rustig en top. Grappig dat het bij jou net andersom is. Maar ondanks de massa mensen overheerst bij ons dat de Iguazu watervallen een unieke reiservaring waren geweest en een must-see bij een bezoek aan Argentinie.

• Demi says

Hi Frans,
      Het was ook zeker prachtig! En gaande weg tijdens m’n reis heb ik ook gemerkt dat er natuurlijk zoveel verschillende belevenissen zijn. Rustig aan de ene kant, druk aan de andere kant, rustig of juist druk aan beide kanten. Maar mijn standpunt is meer dat een plek – zoals Iguazu – niet alleen maar rozenkleur en maneschijn is, zoals je dat ziet op foto’s online en dat het ook echt de natuur en je bezoek eraan kan verpesten. Gelukkig hebben jullie genoten van een unieke Iguazu ervaring! Dat heb ik ook zeker gedaan aan de Argentijnse kant 🙂

2. Wauw super bizar! Ik ga dit zeker onthouden voor over een aantal maanden wanneer ik naar ZA ga 🙂 En leuk geschreven & leuk het beeldmateriaal erbij!